Russian daily reports details of Moscow’s plan on Syria chemical weapons

A Russian daily has reported the details of a plan by Moscow that calls for Syria’s chemical weapons to be placed under international supervision.

Russian officials submitted the four-stage plan to the United States on Wednesday.

On Thursday, Russia’s Kommersant daily published in its report the stages, which start with Syria becoming a member of the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW).

Syria should then declare the location of its chemical weapons and the places of their manufacturing, Kommersant said, quoting an unnamed Russian diplomatic source.

Under the third step, Syria will be permitting OPCW inspectors into the country to examine the arms.

The final step includes deciding, in cooperation with the inspectors, how to obliterate the weapons.

The daily, which has powerful foreign ministry sources, further said it is not determined yet who would physically destroy the arms.

Meanwhile, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov and US Secretary of State John Kerry are set to discuss the proposal on Thursday.

On September 9, Syrian Foreign Minister Walid al-Muallem said that Damascus welcomes the Russian proposal.

Following the remarks by the Syrian foreign minister, US President Barack Obama, whose administration has been intensively campaigning for a military strike on Syria, said the attack could be averted if the Syrian “gesture” regarding the Russian proposal is “real.”

The US president has also asked the Congress to delay a scheduled vote on an attack against Syria.

The recent war rhetoric against Syria first gained momentum on August 21, when the militants operating inside the country and the foreign-backed Syrian opposition claimed that over a thousand people had been killed in a government chemical attack on the outskirts of Damascus.

The Syrian government categorically rejects the claim and says the attack had been carried out by the militants to draw in military intervention.

By Press TV

 

The Iran Project is not responsible for the content of quoted articles.